Mind & Matters
Voor rust en helderheid


Hygge: qualitytime op zijn Scandinavisch 

Jouw leven kan ook meer relaxed zijn. Je hoeft daarvoor alleen maar naar onze Noorderburen te kijken. Daar wonen de meest gelukkige inwoners ter wereld, als we het World Happiness Report mogen geloven. In 2019 stond Finland op de 1e plaats, Denemarken werd 2e en Noorwegen 3e. Al jaren wisselt de top 5 tussen deze landen. Wat doen zij daar nou anders dan hier? Het antwoord ligt, volgens eigen zeggen, voor een groot deel in het begrip ‘hygge’. (spreek uit: Huu-guh, met een engelse g.) Een andere levensmentaliteit. Het is een Deens/Noors begrip en is nog het best vergelijkbaar met ons begrip gezelligheid. Maar het gaat wel een stukje verder dan dat. Volgens Meik Wiking, directeur van het Happiness Research Institute, is het vooral ook verbinding met naasten en genieten van eenvoudige dingen. Natuurlijk, als je begint je te verdiepen in hygge, zijn de kaarsen, koffie, kaneelbroodjes en wollen sokken niet aan te slepen. Alles om het maar ‘hyggelig’ te krijgen. Maar als je dan wat verder kijkt, dan gaat hygge over: aandacht voor het hier en nu, quality time voor jezelf en familie & vrienden, vertrouwen, genieten van simpele dingen, de natuur in en cocoonen 2.0. Hoe zou het zijn als jij meer hygge toe gaat voegen aan jouw leven?  

Mindfulness: aandacht voor het hier en nu

Mindfulness is een methode waarbij je leert om bewust, met aandacht te zijn in het hier en nu en daarbij je gevoelens, gedachten en sensaties op te merken. Zonder daar dan meteen een oordeel over te hebben. Vaak zijn we druk met doen-doen-doen. Met mindfulness leer je om uit die doe-modus te stappen. Door te oefenen met ‘zijn’ in plaats van doen, komen je lichaam en geest tot rust komen. De dingen mogen zijn zoals ze zijn. Jij mag zijn zoals je bent. Je leert om met vriendelijke aandacht bij jezelf te blijven. En bij wat er werkelijk in en om je heen gebeurt, in het nu. Daar is niks zweverigs aan. Het is eerder zo dat je een andere bril opzet waardoor je met een heldere geest problemen duidelijker ziet. Je kunt dingen waarnemen zoals ze werkelijk zijn. En van daaruit anders handelen, als je daarvoor kiest.

Wandelen: beweging in de natuur

Wandelen werkt stress-verlagend. Bijna iedereen kan het en er zit geen competitie in. Gewoon lekker lopen in de natuur met je haren in de wind. Spanningen worden verminderd: je loopt letterlijk de zorgen uit je lijf. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie en creativiteit. Jij komt in beweging en je geest ook. Na een wandeling kun je betere beslissingen nemen. Met een dagelijkse actieve wandeling van 10 minuutjes kun je al het verschil merken. Het is natuurlijk nog mooier om heel gericht mindful te zijn wanneer je wandelt. Daarmee zorg je dat je helemaal in het hier en nu bent. Met een aantal gerichte oefeningen tijdens het wandelen kun je je geest nog beter richten op het heden. 




 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn