Mind & Matters
Voor rust en helderheid

Wandelen tegen stress

Hier in de polder wordt tegenwoordig heel wat afgewandeld, vooral met mooi weer.  Zeker sinds de uitbraak van Corona, zie ik steeds vaker mensen een ommetje maken. En ik geef ze geen ongelijk. Wandelen werkt namelijk stress-verlagend; spanningen worden verminderd, vermoeidheid neemt af. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie en creativiteit. Het verbetert zelfs je geheugen. Na een wandeling kun je beter besluiten nemen en gaat organiseren je makkelijker af. Wist je dat een dagelijkse actieve wandeling van 10 minuten al verschil maakt? Dus…waar wacht je nog op? Stevige stappers aan en gaan.

Als het gaat om het stress-verlagende effect, kun je ook eens proberen om mindful te gaan wandelen. Klinkt misschien zweverig, is het niet. Mindfulness betekent niets meer en niets minder dan ‘bewuste aandacht’. Dus weten wat je doet terwijl je het doet. Dat klinkt eigenlijk heel nuchter, vind je niet? Daarmee zorg je dat je in het hier en nu bent. Jouw aandacht is dan gericht op het huidige moment, op hoe het nu is. Je merkt op wanneer je gaat malen over wat er gisteren gebeurd is of gaat denken aan wat morgen komt. En brengt dan je aandacht weer terug naar het hier en nu. Je bent nu aan het wandelen. Meer niet. Er hoeft even niks opgelost, uitgedacht of geanalyseerd te worden. Dat komt straks wel weer. Nu geef je jouw volle aandacht aan het wandelen.

Met een aantal gerichte oefeningen tijdens het wandelen kun je je geest nog beter richten op het heden. Onderstaande oefeningen zijn heel eenvoudig om in te passen in elke wandeling die maakt. Als je al je zintuigen aan bod laat komen, stuk voor stuk, dan geef je meer aandacht aan wat je ervaart. Zulke momenten geven echt ruimte in je hoofd. Maar probeer het vooral zelf; neem niks van mij aan. En je hoeft natuurlijk niet per sé een polder in. Je kunt ook in een stedelijke omgeving een wandeling maken, bijvoorbeeld in een park. Of je gaat gewoon een blokje om. Als je op de foto hiernaast klikt, kun je een geluidsopname downloaden met een oefening. Die kun je weer op bijvoorbeeld je telefoon zetten en luisteren terwijl je wandelt. Zorg wel dat je dan op een rustige plek bent waarbij je niet op het verkeer hoeft te letten.

Nog een laatste tip: ik heb ervaren dat het vaak wat rustiger is aan ‘de randen van de dag’. Of tijdens de momenten dat de meeste mensen aan het werk of aan het eten zijn. Zelf vind ik het niet zo erg om een half uurtje later te eten. Die kleine verschuiving in mijn schema heb ik graag over voor een relaxte wandeling. Kijk vooral wat bij jou past.


 


 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn