Mind & Matters
Voor rust en helderheid

De meest gebruikte definitie van mindfulness is die van Jon Kabat-Zinn, Amerikaans moleculair bioloog en grondlegger van de toepassing van mindfulness in de gezondheidszorg in het westen:

Mindfulness is awareness that arises through paying attention,

on purpose, in the present moment, non-judgementally. 

Mindfulness is een methode waarbij je leert om bewust, met aandacht te zijn in het hier en nu en daarbij je gevoelens, gedachten en sensaties op te merken. Zonder daar dan meteen een oordeel over te hebben. Gewoon op een vriendelijke manier aanwezig zijn in het hier en nu met wat zich aandient.

Dat klinkt redelijk simpel. Toch? Nou, ik kan je vertellen dat dit nog best pittig kan zijn. Waarom? Omdat je geest de neiging heeft heen en weer te springen tussen verleden en toekomst, snel oplossingen te verzinnen voor (mogelijke) problemen, en razendsnel oordelen te vormen over een situatie. Ik vergelijk het wel eens met een jonge pup die nog moet leren om netjes aan de lijn te lopen. Zo’n pup vliegt van hot naar her, kriskras de straat over en trekt het baasje mee. Maar er bestaat zoiets als puppy-training. Dat geldt ook voor je geest. Mindfulness kun je trainen! 

We zijn vaak druk moet doen-doen-doen. Met mindfulness leer je om uit die doe-modus te stappen. Al is het maar voor even. Vervolgens ga je oefenen met gewoon ‘zijn’. Je laat je lichaam en geest tot rust komen in het moment. Wat er ook speelt in je leven. De dingen mogen zijn zoals ze zijn, zonder dat jij ze hoeft te veranderen. Je leert om oplettend te zijn. Dat kan bijvoorbeeld door op je ademhaling te concentreren. Of door zittend of liggend, met aandacht je lichaam te ‘scannen’. Hoe vaker en regelmatiger je oefent, hoe meer de kracht van aandacht voor je zal kunnen doen. Word je al gek bij de gedachte dat je dagelijks 30 minuten gaat oefenen met ‘niets doen’? Maak je vooral geen zorgen. Oefening leidt vanzelf tot ontspanning.

Is mindfulness nou heel erg zweverig? Veel mensen hebben wel die indruk. Toch is het in mijn ervaring juist één van de meest nuchtere methodes die ik ken. Je komt aan in het hier en nu, in de realiteit. En je hoeft niets aan jezelf of aan je ervaring te veranderen. Je kunt veel momenten in je leven gewoon missen, omdat je ‘puppy-geest’ ofwel met het verleden ofwel met de toekomst bezig is. Door mindfulness kun je ineens gaan zien dat je veel dingen op de automatische piloot doet. Of dat je automatisch reageert. Vooral in moeilijke tijden kunnen onze gedachten zo meeslepend zijn, dat ons beeld van het heden troebel is. En als je beeld van het heden vertroebeld is, gedraag je je anders en neem je andere beslissingen. 

Die automatische piloot kan er ook voor zorgen dat je het contact met je eigen lichaam kwijt bent. Je bent dan niet ontvankelijk voor de signalen die het afgeeft. Als jij je gezondheid en de kwaliteit van je leven wilt verbeteren zul je moeten leren om naar je eigen lichaam te luisteren. Het dagelijks leven brengt spanning met zich mee, die zich ook vastzet in je lijf. Vaak in bepaalde spiergroepen zoals het voorhoofd, kaken, schouders of onderrug. Je moet dan wel eerst weten dat die spanning er, voordat je er wat aan kunt doen. Je moet het voelen. Vervolgens moet je weten hoe je de automatische piloot kunt uitschakelen en je spieren de boodschap geven dat de spanning losgelaten kan worden. 

Is mindfulness dan het antwoord op alle problemen van het leven? Nou, nee. Het is eerder zo dat je een andere bril opzet waardoor je met een heldere geest problemen duidelijker ziet. Je kunt dingen waarnemen zoals ze werkelijk zijn. En van daaruit anders handelen, als je daarvoor kiest.



 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn